• SOLAT TIANG AGAMA

    Solat merupakan syariat Allah yang diturunkan kepada umat manusia. Ia digelar sebagai tiang agama. Sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. : ( maksudnya ) Pangkal semua urusan adalah Islam, tiangnya ialah solat dan puncak tertingginya ialah jihad ( Riwayat Tarmizi )

  • SOLAT MENDIDIK AKIDAH

    “ Katakanlah, sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku kerana Allah tuhan sekalian alam, Tiada sesuatu melainkannya dan dengan itulah aku diperintahkan dan aku termasuk orang-orang terawal Islam ( berserah diri )“ ( Surah al-Anam, 6 : 162 – 163 )

  • MENDIDIK SIFAT SABAR

    يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱسۡتَعِينُواْ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّـٰبِرِينَ “Wahai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan dengan cara solat dan sabar, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar” ( Surah Al-Baqarah, 2 : 153 )

  • MENUNDUK PANDANGAN

    وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمۡ عِندَ ڪُلِّ مَسۡجِدٍ۬ وَٱدۡعُوهُ مُخۡلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ‌ۚ “ Dan luruskanlah wajahmu ( dan hatimu ) pada setiap solat dan ikhlaskan niatmu terhadap ketaatan. “ ( Surah al-A’raff, 7 : 29 )

Sample Video

Sunday, 9 December 2012

Posted by Fauzah Amin
No comments | 05:42

Langkah /Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan/
Kaedah
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid


Set induksi
(5 minit)

Bacaan doa




Guru melekatkan kad gambar
(orang sedang bersolat)
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTM2JK_ByqJcDIDnBICpBo4ym7Rc3YyVtbWsxWx1VMxeUgCBP79

Guru meminta murid-murid membaca doa memulakan pelajaran.


1.Guru bersoal jawab dengan murid mengenai pengetahuan sedia ada murid.


Contoh:
1.     -Apakah yang kamu tahu tentang gambar ini?
2.     Guru mengaitkan jawapan murid dengan isi pelajaran.


Murid-murid diminta membaca doa memulakan pelajaran secara kelas.

1.Murid memberi respon kepada soalan guru dengan menjawab pertanyaan guru.
     
     Contoh:
         1. Orang sedang solat
        2. Duduk tahiyat awal
     
         Murid mendengar dan mengetahui apa yang ingin disampaikan oleh guru.
     


BBM:
Gambar  orang sedang bersolat

Teknik:
Penyoalan
(cungkil idea)
Soalan terbuka kepada murid

Nilai:
Berani mencuba

Perkembangan1
(10 minit)

(Rukun Fii’li dalam solat)
Perlakuan Solat:

-Berdiri tegak
-Takbiratul ihram
-Membaca
  Al-Fatihah
-Rukuk
-Iktidal
-Sujud
-Duduk antara
  dua sujud
-Duduk tahiyat
  awal
-Duduk tahiyat
  akhir
 -Memberi salam

1. Guru melekat dan mempamerkan carta perlakuan solat.

2.Guru membaca perlakuan solat yang terkandung dalam carta tersebut.

3.Guru memberi penerangan tentang perlakuan solat.



4.Guru bersoaljawab dengan murid tentang gambar perlakuan solat secara individu.

5.Guru membentang tikar sebagai sejadah. Guru memanggil beberapa orang murid untuk melakukan simulasi / tunjuk cara perlakuan solat berikut:

i. Berdiri tegak
ii. Takbiratul Ihram
iii. Membaca Al-Fatihah
iv. Rukuk



6.Guru menunjuk kad imbasan perlakuan solat dan menyoal murid.


7.Guru memanggil murid melakukan perlakuan solat  berdasarkan gambar mengikut arahan guru secara individu dan kumpulan.

5.Guru meminta murid menyebut dan melengkapkan kad perkataan perlakuan solat kepada gambar yang betul.


1.Murid melihat carta yang dipamerkan guru.

2.Murid mengikut bacaan guru membaca perlakuan solat.

3. Murid mendengar penerangan guru dan bertanya pada perlakuan solat yang kurang jelas.

4.Murid menjawab pertanyaan guru secara individu.


5.Murid melihat guru membentang tikar sebagai sejadah.
Murid-murid yang dipanggil oleh guru dalam kelompok kecil tampil di hadapan untuk melakukan simulasi berikut:
i. Berdiri tegak
ii. Takbiratul Ihram
iii. Membaca Al-
    Fatihah
iv. Rukuk

6. Murid menyatakan perlakuan solat berdasarkan kad imbasan.

7.Murid melakukan perlakuan solat secara individu dan kumpulan.




5.Murid menyebut dan meletakkan kad perkataan bagi gambar perlakuan solat yang betul.


BBM:
*Carta perlakuan solat

*Kad gambar

*kad perlakuan solat

*Tikar



Teknik:
Penerangan/
Latih tubi menyebut/ melakukan demonstarsi/ simulasi/ tunjuk cara

Nilai:
Berdisiplin








Bimbingan dan tunjuk cara daripada guru




Peneguhan guru setiap aktiviti murid


Perkembangan2
(10 minit)

Melengkapkan gambar perlakuan solat.

-Berdiri tegak
-Takbiratul ihram
-Membaca
  Al-Fatihah
-Rukuk
-Iktidal
-Sujud
-Duduk antara
  dua sujud
-Duduk tahiyat
  awal
-Duduk tahiyat
  akhir
-Memberi salam

1.Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan dan mengedarkan kad carta solat dan sampul kecil
(Aktiviti berkumpulan)

2.Guru meminta murid melengkapkan gambar perlakuan solat dengan betul.

3.Guru meminta murid mempersembahkan hasil kerja mereka di hadapan.




4. Guru meminta murid-murid menyebut perlakuan solat secara latih tubi.




1.Murid berada dalam kumpulan. Setiap kumpulan mendapat satu set kad carta solat dan satu sampul kecil.

2.Murid cuba menyelesaikan tugasan yang diberi di dalam kumpulan.

3.Murid mempersembahkan hasil kerja mereka di hadapan. Dan guru membuat semakan



4.Murid menyebut perlakuan solat secara latih tubi mengikut kumpulan dan secara kelas

BBM:
*Kad gambar
*Kad perkatan perlakuan solat
*Kad aktiviti kumpulan

Teknik:
Menentukan maklumat
(menjana idea)

Latih tubi perkataan


Nilai:
Bekerjasama
Bertolak ansur


Penutup
(5 minit)

Rumusan isi pelajaran

Aktiviti penilaian kendiri secara individu.
1.Guru mengedarkan lembaran kerja individu kepada semua murid.

2. Guru meminta murid menulis perlakuan solat yang betul bagi gambar yang diberi.

3.Guru mempamerkan semula carta solat dan meminta murid menyebut perlakuan solat secara kelas  sebagai pengukuhan.

4.Guru memberi ulasan secara menyeluruh berkenaan isi pelajaran.


5.Guru menyuruh dan menasihatkan agar semua murid sentiasa mengerjakan solat lima waktu.





1.Semua murid menerima lembaran kerja pengukuhan.

2.Murid menulis perlakuan solat berdasarkan gambar.


3.Murid meyebut semula perlakuan solat yang ditunjukkkan oleh guru secara kelas.

4.Murid mendengar ulasan guru berkenaan isi pelajaran pada hari ini.

5.Murid mendengar nasihat guru




BBM:
*Kad gambar
*Kad perkataan perlakuan solat


Pentaksiran
1.Menulis perlakuan solat dengan betul.
*Lembaran kerja (individu)





Teknik:
Latih tubi aktiviti


Nilai:
Berdikari


Nilai murni:
Sentiasa melakukan solat

0 comments:

Post a Comment

Renungan

Akhlaq kita pada hari ini adalah proses tarbiyyah yang akan kita berikan kepada anak-anak kita. Jadi, untuk berhajatkan sesuatu kenikmatan memperoleh anak-anak soleh solehah, 'keperitan' bermujahadah menjadi insan yang soleh solehah itu perlu ditekankan. Orang selalu pandang remeh soal ini, hakikatnya perbuatan kita hari ini natijahnya pada hari kemudian. Mencari yang soleh sebenarnya lebih susah dari Menjadi yang solehah. Apabila Mencari, kita tercari-cari tetapi apabila Menjadi kita tahu apa yang perlu kita jadi... wahai diri..Solehahlah pada kalam dan perbuatan. Ya Allah..bantulah aku bermujahadah, ahai Pendampingku.. Pimpinlah aku menuju Jannah bersamamu.."

Followers

Maklumat Terkini

Statistik Pelawat