Langkah /Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
dan Pembelajaran
|
Catatan/
Kaedah
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set induksi
(5 minit)
|
Bacaan doa
Guru melekatkan kad
gambar
(orang sedang
bersolat)
|
Guru meminta murid-murid membaca doa memulakan
pelajaran.
1.Guru bersoal jawab
dengan murid mengenai pengetahuan sedia ada murid.
Contoh:
1.
-Apakah yang kamu tahu tentang gambar
ini?
2.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan
isi pelajaran.
|
Murid-murid diminta membaca doa memulakan
pelajaran secara kelas.
1.Murid memberi respon kepada soalan guru
dengan menjawab
pertanyaan guru.
Contoh:
1. Orang sedang solat
2. Duduk tahiyat awal
Murid mendengar dan mengetahui apa yang
ingin disampaikan oleh guru.
|
BBM:
Gambar orang sedang bersolat
Teknik:
Penyoalan
(cungkil idea)
Soalan terbuka
kepada murid
Nilai:
Berani mencuba
|
Perkembangan1
(10 minit)
|
(Rukun Fii’li
dalam solat)
Perlakuan Solat:
-Berdiri tegak
-Takbiratul ihram
-Membaca
Al-Fatihah
-Rukuk
-Iktidal
-Sujud
-Duduk antara
dua sujud
-Duduk tahiyat
awal
-Duduk tahiyat
akhir
-Memberi salam
|
1. Guru melekat dan
mempamerkan carta perlakuan solat.
2.Guru membaca
perlakuan solat yang terkandung dalam carta tersebut.
3.Guru memberi penerangan
tentang perlakuan solat.
4.Guru bersoaljawab
dengan murid tentang gambar perlakuan solat secara individu.
5.Guru membentang
tikar sebagai sejadah. Guru memanggil beberapa orang murid untuk melakukan
simulasi / tunjuk cara perlakuan solat berikut:
i. Berdiri tegak
ii. Takbiratul Ihram
iii. Membaca
Al-Fatihah
iv. Rukuk
6.Guru menunjuk kad
imbasan perlakuan solat dan menyoal murid.
7.Guru memanggil
murid melakukan perlakuan solat
berdasarkan gambar mengikut arahan guru secara individu dan kumpulan.
5.Guru meminta murid
menyebut dan melengkapkan kad perkataan perlakuan solat kepada gambar yang
betul.
|
1.Murid melihat
carta yang dipamerkan guru.
2.Murid mengikut
bacaan guru membaca perlakuan solat.
3. Murid mendengar
penerangan guru dan bertanya pada perlakuan solat yang kurang jelas.
4.Murid menjawab
pertanyaan guru secara individu.
5.Murid melihat guru
membentang tikar sebagai sejadah.
Murid-murid yang
dipanggil oleh guru dalam kelompok kecil tampil di hadapan untuk melakukan
simulasi berikut:
i. Berdiri tegak
ii. Takbiratul Ihram
iii. Membaca Al-
Fatihah
iv. Rukuk
6. Murid menyatakan
perlakuan solat berdasarkan kad imbasan.
7.Murid melakukan
perlakuan solat secara individu dan kumpulan.
5.Murid menyebut dan
meletakkan kad perkataan bagi gambar perlakuan solat yang betul.
|
BBM:
*Carta perlakuan
solat
*Kad gambar
*kad perlakuan solat
*Tikar
Teknik:
Penerangan/
Latih tubi menyebut/
melakukan demonstarsi/ simulasi/ tunjuk cara
Nilai:
Berdisiplin
Bimbingan dan tunjuk
cara daripada guru
Peneguhan guru
setiap aktiviti murid
|
Perkembangan2
(10 minit)
|
Melengkapkan gambar
perlakuan solat.
-Berdiri tegak
-Takbiratul ihram
-Membaca
Al-Fatihah
-Rukuk
-Iktidal
-Sujud
-Duduk antara
dua sujud
-Duduk tahiyat
awal
-Duduk tahiyat
akhir
-Memberi salam
|
1.Guru membahagikan
murid kepada 4 kumpulan dan mengedarkan kad carta solat dan sampul kecil
(Aktiviti
berkumpulan)
2.Guru meminta murid
melengkapkan gambar perlakuan solat dengan betul.
3.Guru meminta murid
mempersembahkan hasil kerja mereka di hadapan.
4. Guru meminta
murid-murid menyebut perlakuan solat secara latih tubi.
|
1.Murid berada dalam
kumpulan. Setiap kumpulan mendapat satu set kad carta solat dan satu sampul
kecil.
2.Murid cuba menyelesaikan
tugasan yang diberi di dalam kumpulan.
3.Murid
mempersembahkan hasil kerja mereka di hadapan. Dan guru membuat semakan
4.Murid menyebut
perlakuan solat secara latih tubi mengikut kumpulan dan secara kelas
|
BBM:
*Kad gambar
*Kad perkatan perlakuan
solat
*Kad aktiviti
kumpulan
Teknik:
Menentukan maklumat
(menjana idea)
Latih tubi perkataan
Nilai:
Bekerjasama
Bertolak ansur
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan isi
pelajaran
|
Aktiviti penilaian
kendiri secara individu.
1.Guru mengedarkan
lembaran kerja individu kepada semua murid.
2. Guru meminta
murid menulis perlakuan solat yang betul bagi gambar yang diberi.
3.Guru mempamerkan
semula carta solat dan meminta murid menyebut perlakuan solat secara
kelas sebagai pengukuhan.
4.Guru memberi ulasan
secara menyeluruh berkenaan isi pelajaran.
5.Guru menyuruh dan
menasihatkan agar semua murid sentiasa mengerjakan solat lima waktu.
|
1.Semua murid
menerima lembaran kerja pengukuhan.
2.Murid menulis
perlakuan solat berdasarkan gambar.
3.Murid meyebut
semula perlakuan solat yang ditunjukkkan oleh guru secara kelas.
4.Murid mendengar ulasan
guru berkenaan isi pelajaran pada hari ini.
5.Murid mendengar
nasihat guru
|
BBM:
*Kad gambar
*Kad perkataan
perlakuan solat
Pentaksiran
1.Menulis perlakuan
solat dengan betul.
*Lembaran kerja
(individu)
Teknik:
Latih tubi aktiviti
Nilai:
Berdikari
Nilai murni:
Sentiasa melakukan
solat
|
Sample Video
Sunday, 9 December 2012
Posted by Unknown
No comments | 05:42
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment